Heimesydd sengehimmel

Eg har sydd sengehimmel/kosetelt til storesøster. Har ønska meg Mokkasin/Numero 74 sin fine sengehimmel lenge, men ikkje berre er den «slut på lager», den er også dritdyr. Tenkte at det ikkje kunne vere så vanskelig å sy en liknande sjølv, så eg kjøpte to laken og sette i gong. Pappa hadde tjukk stålstreng og laga en ring med diameter 40 cm til meg. Kreasjonen har en skjønnhetsfeil eller tre, men til å vere heimesydd til under 200-lappen er eg fornøgd. Det er ho som fikk den også :)

Måtte ha litt rosa inni der, så eg sydde ei sukkersøt pute også.

24 responses

  1. Cecilie

    Hei, så utrolig fint dette var!! 😊 Hvor har du kjøpt lyslenken?

    26. oktober 2016, kl. 07:40

  2. vera

    Hey there, i understand nothing 😅 but I am in love with this beautiful baldachin. Where I can buy it? Or is it selfmade. Maybe there is somebody and can answer me!? 🙏🙏🙏

    7. september 2016, kl. 18:40

    • Hi Vera, and thank you so much :) I’m afraid this is self made, but I tried to make it look like the beautiful ones made by Numero 74. Google «numero 74 bed canopy» and check out the lovely colors. I hope you find what you’re looking for :)

      13. september 2016, kl. 15:21

  3. Line

    Utrolig nydelig sengehimmel. Flink du er. Lyst å prøve selv for ble jo så fint😊 vet du ca hvor tykk stålstreng du brukte ?

    3. juli 2016, kl. 11:53

    • Hei Line!

      Tusen takk :) Eg brukte plastbelagt 5mm tjukk stålstreng :)

      7. juli 2016, kl. 23:19

  4. Tilbaketråkk: 8 Dreamy nooks for a relaxing home - Daily Dream Decor

  5. Tilbaketråkk: Wednesday Wishes No. 7 - Cherish & Bloom

  6. Men gud, så fint! Jag översätter till svenska och tipsar om dig i min blogg. Kanonbra inspiration! =)

    Tack!

    Johanna
    http://www.rosabubbla.se

    1. november 2015, kl. 17:40

  7. Louise

    Så himlafin den er. Jeg har fundet din blog og din vakre sengehimmel i min søgen på den. Jeg har forelsket mig i den fra Numero74, men den er for dyr til mig. Vil du sige noget om, hvordan du har lavet toppen.

    28. september 2015, kl. 22:43

    • Hei Louise!

      Beklager at jeg ikke har svart deg før, men bloggen og denne e-postadressen er nesten ikke i bruk lenger.
      Tusen takk for fine ord om sengehimmelen :) Jeg klipte ut seks like trekanter fra bunnen av lakenene. Tror mine var ca 20 cm brede og 40 cm høye, men det må du tilpasse etter størrelsen på stålringen. Fram med kalkulatoren her ;)
      – trekantene må være litt innsvinget i langsidene for å få den buede formen på toppen.
      – sy desse sammen. Dette blir toppen/hatten på senghimmelen. La det stå igjen en åpning i toppen der du kan sy fast et oppheng.
      – velg lengde på sengehimmelen og sy opp lakenene deretter.
      – sy sammen lakenene i langsiden og træ stoffstykket inn på stålringen.
      – fest toppen til resten. Jeg brukte knappenåler og festet mens den var påtrædd stålringen. Ellers er det vanskelig å få det til å passe siden stoffet har så mange rynker/rysjer.
      – fjern stålringen og sy fast toppen med symaskin.
      – træ på igjen ferdig sengehimmel og heng på krok i taket :) Åpningen i stålringen lukket jeg med tape etterpå.

      Håper dette kan hjelpe deg :) Spør gjerne hvis du trenger hjelp. Skal sjekke kommentarene mine litt oftere ;)

      Vennlig hilsen Emma

      12. oktober 2015, kl. 21:12

  8. Olivia Gorajewski

    Jättefin!!! Ser verkligen mysigt ut. Jag bor i USA och här är det inte lika lätt att få tag på snygga saker till barnrummet. Kan du berätta lite mer hur du sydde din sänghimmel? Funderar på att he mig på en sådan själv men vet inte hur man syr ihop allt. Dessutom är lakan inte lika billigt här tror jag för du fick ihop det på under 200kr?!? Fantastiskt!

    1. september 2015, kl. 09:31

    • Hei Olivia!

      Beklager at jeg ikke har svart deg før, men bloggen og denne e-postadressen er nesten ikke i bruk lenger.
      Tusen takk for fine ord om sengehimmelen :) Jeg har dessverre ikke mønster – sydde denne etter fri fantasi men med en sengehimmel fra numero 74 som utgangspunkt.

      Om jeg skal forsøke å forklare fremgangsmåten blir det noe slikt:
      – jeg brukte to bomullslaken i str. 140 x 250 cm (NOK 99 per stk) og en stålring med diameter 40 cm. Denne må være delt slik at du kan træ på sengehimmelen.
      – jeg klipte ut seks like trekanter fra bunnen av lakenene. Tror mine var ca 20 cm brede og 40 cm høye, men det må du tilpasse etter størrelsen på stålringen. Fram med kalkulatoren her ;)
      – trekantene må være litt innsvinget i langsidene for å få den buede formen på toppen.
      – sy desse sammen. Dette blir toppen/hatten på senghimmelen. La det stå igjen en åpning i toppen der du kan sy fast et oppheng.
      – velg lengde på sengehimmelen og sy opp lakenene deretter.
      – sy sammen lakenene i langsiden og træ stoffstykket inn på stålringen.
      – fest toppen til resten. Jeg brukte knappenåler og festet mens den var påtrædd stålringen. Ellers er det vanskelig å få det til å passe siden stoffet har så mange rynker/rysjer.
      – fjern stålringen og sy fast toppen med symaskin.
      – træ på igjen ferdig sengehimmel og heng på krok i taket :) Åpningen i stålringen lukket jeg med tape etterpå.

      Håper dette kan hjelpe deg :) Spør gjerne hvis du trenger hjelp. Skal sjekke kommentarene mine litt oftere ;)

      Vennlig hilsen Emma

      12. oktober 2015, kl. 21:10

  9. Jättefin!!!! Vill sy en själv också, kan du ge en lite närmare beskrivning på hur du gjorde??? Vi bor i USA och har inte hittat så fina barnsaker så tänkte sy själv. Vad köpte du för lakan? Hur gjorde du själva «taket»???

    Tack.

    31. august 2015, kl. 08:51

  10. Sine

    Hvor er den flot. Kan jeg spørge hvordan du har lavet toppen?

    20. august 2015, kl. 10:18

    • Hei Sine! :)
      Beklager at jeg ikke har svart deg før, men bloggen og denne e-postadressen er nesten ikke i bruk lenger.
      For å sy toppen gjorde jeg følgende:
      – jeg klipte ut seks like trekanter fra bunnen av lakenene. Tror mine var ca 20 cm brede og 40 cm høye, men det må du tilpasse etter størrelsen på stålringen. Fram med kalkulatoren her ;)
      – trekantene må være litt innsvinget i langsidene for å få den buede formen på toppen.
      – sy desse sammen. Dette blir toppen/hatten på senghimmelen. La det stå igjen en åpning i toppen der du kan sy fast et oppheng.
      – velg lengde på sengehimmelen og sy opp lakenene deretter.
      – sy sammen lakenene i langsiden og træ stoffstykket inn på stålringen.
      – fest toppen til resten. Jeg brukte knappenåler og festet mens den var påtrædd stålringen. Ellers er det vanskelig å få det til å passe siden stoffet har så mange rynker/rysjer.
      – fjern stålringen og sy fast toppen med symaskin.
      – træ på igjen ferdig sengehimmel og heng på krok i taket :) Åpningen i stålringen lukket jeg med tape etterpå.

      Håper dette kan hjelpe deg :) Spør gjerne hvis du trenger hjelp. Skal sjekke kommentarene mine litt oftere ;)

      Vennlig hilsen Emma

      12. oktober 2015, kl. 21:16

  11. Denise

    vil du sende en guide til mig? 🙌🏼

    9. august 2015, kl. 16:49

    • Hei Denise! :)

      Beklager at jeg ikke har svart deg før, men bloggen og denne e-postadressen er nesten ikke i bruk lenger.
      Om jeg skal forsøke å forklare fremgangsmåten blir det noe slikt:
      – jeg brukte to bomullslaken i str. 140 x 250 cm og en stålring med diameter 40 cm. Denne må være delt slik at du kan træ på sengehimmelen.
      – jeg klipte ut seks like trekanter fra bunnen av lakenene. Tror mine var ca 20 cm brede og 40 cm høye, men det må du tilpasse etter størrelsen på stålringen. Fram med kalkulatoren her ;)
      – trekantene må være litt innsvinget i langsidene for å få den buede formen på toppen.
      – sy desse sammen. Dette blir toppen/hatten på senghimmelen. La det stå igjen en åpning i toppen der du kan sy fast et oppheng.
      – velg lengde på sengehimmelen og sy opp lakenene deretter.
      – sy sammen lakenene i langsiden og træ stoffstykket inn på stålringen.
      – fest toppen til resten. Jeg brukte knappenåler og festet mens den var påtrædd stålringen. Ellers er det vanskelig å få det til å passe siden stoffet har så mange rynker/rysjer.
      – fjern stålringen og sy fast toppen med symaskin.
      – træ på igjen ferdig sengehimmel og heng på krok i taket :) Åpningen i stålringen lukket jeg med tape etterpå.

      Håper dette kan hjelpe deg :) Spør gjerne hvis du trenger hjelp. Skal sjekke kommentarene mine litt oftere ;)

      Vennlig hilsen Emma

      12. oktober 2015, kl. 21:14

  12. Tracey

    hej hvor er den bare fin. Har du et mønster man kan syg efter så man selv kan lave den det ville min datter blive så glad for og sikkert os mange andre.. :-)

    28. juli 2015, kl. 22:30

  13. Susan

    Hejsa 😊.
    Din er vildt flot.
    Er også ved og teste om jeg kan lave en, men min top bliver helt forkert.
    Hvordan lavede du din?
    Susan fra Danmark

    2. juni 2015, kl. 14:44

    • Hei Susan!
      Beklager at jeg ikke har svart deg før, men bloggen og denne e-postadressen er nesten ikke i bruk lenger.
      Så hyggelig at du synes sengehimmelen er fin :)
      For å sy toppen gjorde jeg følgende:
      – jeg klipte ut seks like trekanter fra bunnen av lakenene. Tror mine var ca 20 cm brede og 40 cm høye, men det må du tilpasse etter størrelsen på stålringen. Fram med kalkulatoren her ;)
      – trekantene må være litt innsvinget i langsidene for å få den buede formen på toppen.
      – sy desse sammen. Dette blir toppen/hatten på senghimmelen. La det stå igjen en åpning i toppen der du kan sy fast et oppheng.
      – velg lengde på sengehimmelen og sy opp lakenene deretter.
      – sy sammen lakenene i langsiden og træ stoffstykket inn på stålringen.
      – fest toppen til resten. Jeg brukte knappenåler og festet mens den var påtrædd stålringen. Ellers er det vanskelig å få det til å passe siden stoffet har så mange rynker/rysjer.
      – fjern stålringen og sy fast toppen med symaskin.
      – træ på igjen ferdig sengehimmel og heng på krok i taket :) Åpningen i stålringen lukket jeg med tape etterpå.

      Håper dette kan hjelpe deg :) Spør gjerne hvis du trenger hjelp. Skal sjekke kommentarene mine litt oftere ;)

      Vennlig hilsen Emma

      12. oktober 2015, kl. 21:17

  14. Så kjempefin! Neste så man kunne ønske seg en sånn krok selv :)

    6. mars 2015, kl. 13:10

  15. Så koselig og fint! =)

    28. januar 2015, kl. 19:40

  16. Så flink du er !
    Kjempe fin ble den.
    Klem Christina

    24. januar 2015, kl. 22:40

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar. Eg blir veldig glad :)

